Flyselskapet Norse permitterer samtlige norske kabinansatte ut sommeren

Boeing 787 fra Flyselskapet Norse

Kan inneholde annonselenker

Langdistanseselskapet Norse Atlantic Airways tar nye, drastiske kuttgrep for å redde økonomien. Nå er samtlige kabinansatte med base i Norge permittert frem til over sommeren, og selskapet planlegger ingen avganger fra Gardermoen før i slutten av oktober. Det melder FriFagbevegelse.

Flyselskapet har siden første flyvning i 2022 opplevd kraftig turbulens. I fjor høst måtte selskapet ty til masseoppsigelser der 43 kabinansatte mistet jobben. Nå rammes de resterende ansatte på Oslo basen hardt.

En usikker fremtid

June Jensen-Hodne er permittert kabinansatt og klubbleder i Norse Cabin Union i Fellesforbundet. Etter oppsigelsene i fjor høst ble hun degradert fra stillingen som kabinsjef, men trodde det verste var over. Slik gikk det ikke. I mars ble klubbledelsen igjen kalt inn til drøftelser.

– Vi kom fram til en løsning med permitteringer, for å unngå flere oppsigelser og bevare jobbene våre, som er det viktigste. Det er kjipt og føles urettferdig, men det er bedre enn flere oppsigelser, uttaler Jensen-Hodne til FriFagbevegelse.

Drastiske kutt for å overleve

Årsaken til at selskapet nå trekker i nødbremsen er vedvarende dårlig økonomi og store underskudd. Aksjen til selskapet har sett en nedgang på 97% siden 2021. Selskapet har nå varslet en omfattende redningsplan som inkluderer følgende tiltak:

  • Kostnadskutt: Selskapet skal kutte 50 millioner dollar i årlige kostnader.
  • Permitteringer: Alle de 37 gjenværende kabinansatte med Oslo-base er permittert.
  • Nedbemanning i administrasjonen: 75 administrative stillinger skal kuttes.
  • Flytting av hovedkontor: Driften flyttes fra Arendal til Oslo.

Sterk kritikk fra fagforeningen

Situasjonen skaper reaksjoner hos Flyarbeidernes forening, som stiller spørsmål ved om norske kabinansatte i det hele tatt er en del av fremtidsplanen til selskapet.

Organisasjonsarbeider Elin Roverudseter peker blant annet på at Norse, etter oppsigelsene i fjor, valgte å fly inn kabinansatte fra basene i Paris og Aten til Oslo for å dekke bemanningsmangel, dette skapte selvfølgelig stor skuffelse blant de oppsagte på basen i Oslo.

– Det er klart at Norse har økonomiske utfordringer. Men det er et norskregistrert selskap, da bør de verne om de norske ansatte på den norske basen, med norske vilkår. Det mener jeg de ikke har gjort, sier Roverudseter til FriFagbevegelse, og legger til at selskapet ser ut til å utnytte smutthull for å spare penger.

Norse svarer: Norge er et for lite marked

Flyselskapet legger ikke skjul på at tiltakene er nødvendige for å sikre videre drift. Norse har svart med en e-post til FriFagbevegelse at de er inne i en kraftig omstilling. Den nye strategien fremover vil være å fokusere på sesongmessige, lønnsomme ruter.

Kommunikasjonssjef i Norse, Bård Nordhagen sier at Norge er for lite marked til å fly langdistanse ruter hele året. Dette er derfor de bare flyr deler av året fra Oslo.

Relaterte stikkord:

Siste relaterte artikler